Foto: Marius Beck Dahle

– Vi visste at hvis vi sendte 2000 brev, fikk vi 80 positive svar tilbake. Markedsføringen ser mildt sagt litt annerledes ut i dag, humrer gründer og CEO Helge Bøe.

Han er tilbake i hjembyen Ålesund og vi møter han på stamhotellet, Hotel Brosundet, midt mellom gamle pakkhus i kronglete brosteinsgater. Klokken er bare 09.00, men Helge har allerede vært en tur innom kontoret og holdt en demo.

Det store gjennombruddet

– Ingenting skjedde av seg selv. Selv om vi hadde stor tro på produktet vårt, var vi helt avhengige av en lokal bank i ryggen her i Ålesund, som delte denne troen. Det var utfordrende å bygge opp en tilstrekkelig kundeportefølje, men rundt tusenårsskiftet fikk vi endelig gjennombruddet vårt, forteller Helge.

Cantor klarte å selge seg inn til sentrale boligbyggelag som OBOS, USBL og BOB. Dermed sikret de seg et skikkelig fotfeste innen eiendom- og boligforvaltning. – Dette til tross for at programvaren vår er bransjeuavhengig. I dag er det tusenvis av styreledere i borettslag og sameier over hele landet som bruker våre løsninger for budsjett og regnskapsrapporter. I tillegg har Cantor fått solid fotfeste innenfor regnskapskontor, revisjon og hos mellomstore og store norske selskaper og konsern, forklarer han. 

Det hadde ikke gått uten dyktige medarbeidere, ifølge Helge. Han er ikke den eneste lederen som har påstått akkurat det, men ser vi nærmere på folka i Cantor, finner vi flere ansatte som har vært med på så og si hele reisen. 

Svein Roger Hoggen, Unni Urkedal og Helge Bøe fra Cantor i Ålesund

Foto: Marius Beck Dahle

– Cantor for meg, er som min andre familie

En av dem er Unni Korsedal. Hun ble ansatt på tampen av 1993 og jobber i dag som controller. 

– Jeg er så takknemlig for at Helge og Arnfinn ansatte meg for 30 år siden, helt nyutdannet. I løpet av disse årene har jeg fått vokse sammen med selskapet og fått mye tillit. Det gjør at jeg føler et sterkt eierskap, forteller Unni. 

Det er tydelig at de aller fleste i Cantor faktisk har jobbet sammen i veldig mange år. Det må gjøre noe med relasjonene. – Cantor for meg, er som min andre familie. Jeg er både glad for og glad i de som jobber her. De fleste av oss kjenner hverandre veldig godt og det gjør oss sterkere, forklarer hun. 

Én av dem hun refererer til er seniorrådgiver Svein Roger Hoggen. Han var ansatt i Cantor fra 1997 - 2007. Da hadde han fem år i bank, før han kom tilbake i 2012. Nå er de altså lokket til Hotel Brosundet begge to, for å reflektere litt over årene som har gått

– Det har alltid vært et stort faglig spenn i Cantor. Og ikke minst mye hyggelig kundekontakt. Det å løse små og store rapporteringsutfordringer for ulike kunder er spennende. Vi har jo kunder som har vært her like lenge som oss også, forteller Svein Roger. 

Det er tydelig at kundene står øverst på prioriteringslisten til dem alle sammen. Med stadig flere internasjonale konkurrenter, blir norsk support og tett kundeoppfølging bare viktigere og viktigere. – Vi er et relativt lite selskap, men effektive og brukervennlige systemer gjør at vi kan håndtere mange kunder med komplekse behov. Vi snur oss raskt når kundene har behov for endringer, forklarer Svein Roger.

Systemutvikler Elling Bjåstad i Cantor

Foto: Marius Beck Dahle

Egne utviklere

Cantor har hele tiden lagt vekt på kort vei mellom kunde og utvikler. Derfor valgte Helge tidlig å satse på egne utviklere. De gjør veien kort mellom ønske og løsning. – Krevende kunder som vet hva de vil ha trenger faglig dyktige medarbeidere innenfor systemutvikling, økonomistyring, salg, opplæring og konsulenttjenester. Vi jobber i et lite miljø med en flat organisasjonsstruktur med korte beslutningsprosesser. Det er selve kjernen i Cantor sin bedriftskultur og forklaringen på at vi har holdt oss aktuelle i mer enn 30 år, forklarer han.

Når vi spør om fremtiden, er gjengen i Cantor nesten urovekkende samstemte. 

Dette er fremtidens Cantor

– Økonomisk rapportering vil alltid være viktig, sier Svein Roger. Helge nikker og legger til at selskaper alltid vil ha behov for perioderapportering, årsoppgjør, budsjett og prognoser. – Så vil teknologien utfordre oss til å alltid tilpasse og videreutvikle løsningene våre. Vi må henge med og om ikke nødvendigvis være i forkant, være i stand til å levere den tekniske løsningen som kundene våre trenger og ønsker seg, sier Helge. 

I tillegg har Cantor noe som fortsatt er ganske unikt i deres bransje, norsk support. – Det er ingen andre som yter slik service som det vi gjør. Kundene blir i de aller fleste tilfeller fulgt opp samme dag som de tar kontakt med oss. I mange andre selskap får du bare en standardisert tilbakemelding, for så å måtte vente i mange dager på svar, forklarer Unni.  

Kanskje er det nettopp dette som er nøkkelen til 30 nye år med økonomistyringssystemer? Det siste av teknologi og faglig sterke mennesker i skjønn harmoni?