Vy Buss er et av de største busselskapene i Norden, med virksomhet i Norge og Sverige. De er et heleid datterselskap i NSB-konsernet. Vy Buss omsetter for 6 milliarder kroner i året, har 3300 busser og 7.400 medarbeidere.
– Budsjettverktøy er litt vanskelig, det er ikke så lett å finne ut av hva som finnes i markedet og jeg fant ut at det var flere aktører enn jeg hadde trodd. Vi fikk svar fra flere enn forventet da vi skulle skifte verktøy. Før vi byttet hadde vi IMB Cognos Planning og hadde hatt det i 10 år. Cantor skiller seg ved at det er mye lavere brukerterskel, Cognos var mye tyngre og hadde høyere terskel. De andre hadde mange byggeklosser og virket tyngre, så derfor valgte vi Cantor, sier budsjettansvarlig i Vy Buss Johs Haugen.
Han nevner også flere andre grunner til at de til slutt endte opp med å velge Cantor.
– Det var mye standard funksjonalitet hos Cantor som vi kunne ta i bruk ganske kjapt, uten å måtte begynne å bygge alt fra bunnen av. Hos mange av de andre verktøyene vi så på fikk du en verktøykasse og måtte begynne å bygge. Vi var egentlig ute etter noe som ikke behøvde å være så skreddersydd, noe vi endte med å gå ganske så fort bort fra! Hos Cantor kunne vi bruke standard funksjonaliteten på menystyring og vi kom dermed kjapt i gang.
– Og selvfølgelig, prisen var jo veldig ok, sier han.
Vy Buss og Haugen har nå brukt Cantor i over to år, og har per i dag brukere i fem selskaper i Sverige og 17 selskaper i Norge. De bruker foreløpig Cantor mest med tanke på budsjett og er svært fornøyd med budsjettmodulen.
– Modulen fungerer veldig bra! Vi hadde en mal fra forrige system og har klippet og limt mye fra den løsningen. Vi har jo våre særegenheter på noen områder som vi har adoptert fra den gamle modellen. Vy Buss har mange brukere som ikke er fagøkonomer og vi har lagt vekt på at det skal være intuitivt og så enkelt som mulig. Vi hadde mange ferske brukere i fjor og tilbakemeldingene var at Cantor var både lett å komme i gang med og lett å ta i bruk, sier Haugen. Han legger til at de tidligere har brukt et virvar av Excel modeller og at de har gjort store fremskritt med tanke på effektiviseringen ved å få alle brukerne til å jobbe i samme system.
Haugen forteller at VY Buss prioriterte å kjøre kurs hos Cantor det første året, både for å lære opp superbrukere i Norge og i Sverige. På denne måten kunne superbrukere lære videre innad i konsernet. Haugen hadde selv opplæring av alle nye brukere internt i 2017.
Haugen er glad for valget de tok da de bestemte seg for å gå for Cantor.
– Med oss og Cantor blir ting til etterhvert som man bruker det, og når det kommer nye brukere med gode forslag til endring så tar vi det videre til Cantor til neste versjonsendring, avslutter han.