Systemsjef Frank Horsgaard og systemkonsulentene, Nils Henrik Valderhaug og Ottar Smidesang Holstad, jobber med programutvikling for Cantor. Et utviklingsteam som har jobbet sammen lenge, over 44 år om man legger det sammen. Nils og Ottar startet i Cantor sent på 90-tallet, mens Frank kom over fra Scarp i 2006.

Til daglig jobber de med videreutvikling av Cantor Controller, årsoppgjør, periode, budsjett og integrering av data fra andre systemer. Men de er også å treffe på support.

– Hovedsakelig så driver vi med programvareutvikling, men om telefonen ringer lenge nok så tar vi også support inn i mellom, sier Ottar. – Noen ganger, når disse selgerne står litt fast, får vi telefonen satt over til oss, humrer Nils.

Når de får spørsmål om digital utvikling så drøyer de litt. De ser på hverandre, så tilbake på meg. – Der ble det jammen stille, ler Frank, etter hvert.

– Det blir vel mer og mer web basert, men Controller lever nok lenge sånn som det gjør i dag. Og vi har nesten blitt kvitt alle
printerproblem, sier Nils.

– Cantor er jo veldig opptatt av å tilfredsstille kundekrav, noe som gjør at vi i stor grad jobber med tilpasninger. Da er det viktig for oss at det blir gjort sånn at tilpasningene passer godt inn i programmet, og ikke forstyrrer andre, men at det blir noe alle kan bruke, legger Frank til.

Alle tre er enige i at det å være et lite in-house utviklingsteam, som også snakker direkte med kundene, skaper en nær relasjon og er en stor fordel, både for de, kunder og for Cantor.

– Vi må selv ta vurderinger når vi utvikler, og hvis vi støter mot veggen, så har vi mye mer åpning for å gjøre ting på egne måter. Vi kan gå rett til kunden å diskutere forandringer, noe som gjør ting bedre og enklere, i forhold til utvikling. Her sparer vi og Cantor mye tid. En annen stor fordel er at vi sitter samlet og kan ta en kjapp prat for å konferere med hverandre, når som helst. Vi har tidligere brukt programmerere fra India og Russland, men da har de også kommet hit og jobbet sammen med oss, sier Frank.

– Om vi bare hadde hatt innleide programmerere så hadde det vært mye større problem med å få de til å hjelpe til på teknisk support direkte mot kunder, noe vi gjør en del. Jeg tror kundene våre er fornøyde med denne supportdelen, det at vi er ganske nærme og at de for rask tilbakemelding, sier Ottar og Nils.

– Her har vi et lite miljø, sammensatt av erfarne folk, og jeg skal ikke si at våre nærmeste konkurrenter gjør dette, men mange firma bytter teknologi stadig vekk, som er noe de bruker store ressurser på, uten å egentlig få til noe særlig mer. De har kanskje ti programmerere istedenfor tre, men får ikke gjort noe mer enn oss, legger Ottar til.

En god dynamikk er viktig når man jobber så tett sammen som disse tre, og de ler godt når jeg spør om de noen gang blir lei av hverandre. – De kaller oss for gamle ektepar, sånn i lunsjen når vi er sammen med andre, sier Ottar.